Dlaczego Pluton stracił status planety w 2006 roku

Pluton był kiedyś uważany za planetę, ale jego status zmienił się w 2006 roku. Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) jest światową grupą ekspertów astronomicznych, która nadzoruje klasyfikację planet. Po tym, jak Pluton został zdegradowany do kategorii planet karłowatych, rozpoczął się backlash. Ludzie nosili koszulki z napisami protestacyjnymi. Niektórzy astronomowie przyłączyli się do chóru niezadowolenia, podczas gdy inni uważali, że wyjaśnienie sprawy wyszło im na dobre.

Definicja planety według IAU obejmuje dwa podstawowe kryteria: ciało niebieskie musi być kuliste i krążyć wokół Słońca. Z tego powodu astronomowie początkowo uznali, że Pluton nie spełnia tej definicji. Kolejnym warunkiem uzyskania statusu planety jest to, że ciało niebieskie oczyściło swoje sąsiedztwo z innych obiektów znajdujących się na jego orbicie. Oznacza to, że niektóre obiekty mogą zamieniać się w księżyce, a inne są zmiatane przez grawitację.

Jednak po ponownym zdefiniowaniu planety przez IAU, Pluton i Eris nie oczyściły swojego sąsiedztwa. Doprowadziło to do debaty na temat tego, jak planety powinny być zdefiniowane. Jedna z propozycji zwiększyłaby liczbę planet z dziewięciu do dwunastu. Podczas gdy niektórzy opowiadali się za kryterium wielkości, inni astronomowie uważali, że rozmiar planety jest ważniejszy od innych czynników.

Degradacja Plutona była zaskoczeniem. Wielu astronomów spodziewało się, że zostanie on uwzględniony w definicji planety. W rzeczywistości niektórzy uważali nawet, że jest to dziewiąta planeta układu słonecznego. Ponadto planeta posiadała księżyc, co pozwoliło naukowcom lepiej obliczyć jej rozmiar i kształt.

Kiedy ogłoszono odkrycie Pasa Kuipera, w jego rejonie orbitalnym znajdowano coraz więcej obiektów o podobnych rozmiarach. Odkrycia te były ważne dla debaty o tym, jak należy definiować planety. Według jednego z badań, Pas Kuipera zawiera tysiące lodowych ciał, które mogłyby być uznane za planety.

Jednak Pas Kuipera jest częścią zewnętrznego układu słonecznego. Dlatego istnieją inne lodowe ciała, które również mogą wpaść do klubu planet. Jeśli tak się stanie, Pas Kuipera może mieć ponad 2000 lodowych ciał.

Z powodu liczby obiektów Pasa Kuipera niektórzy astronomowie zastanawiali się, czy IAU powinna była przeklasyfikować Plutona. Niektórzy badacze sugerowali, że jeśli Pluton nie jest planetą, to powinien zostać wykluczony z klubu planet. Większość jednak twierdziła, że Pluton powinien pozostać.

Kilka miesięcy po odkryciu Pasa Kuipera, IAU zaproponowała nową definicję planety. Oprócz kulistego kształtu, planeta musi mieć masę większą niż sąsiednie obiekty. Podobnie, planeta musi mieć siłę grawitacji większą niż sąsiednie planety. Podczas debaty nad definicją planet, kilku astronomów uważało, że Pluton i Eris to to samo.

Po tym jak IAU zaproponowało nową definicję planety, grupa astronomów spotkała się, aby ją przedyskutować. Głosowali oni nad nową definicją. Większość głosowała za prostszą definicją, która obejmowała ciało kuliste, które krąży wokół gwiazdy.