Dlaczego silniki Diesla dymią?
Silniki Diesla dymią z różnych powodów. Jednym z najczęstszych jest to, że paliwo nie jest spalane w pełnym zakresie. Jeśli tak jest, rezultatem może być czarny dym i popiół, które są produktami odpadowymi procesu spalania. Może to być również wynik pozostałości, które zostały w silniku lub w wydechu. Choć te ostatnie mogą powodować znaczny spadek wydajności silnika, to nie jest to jedyny powód, dla którego silnik Diesla może produkować dym.
Innym powodem dymienia w dieslu jest problem z układem wtryskowym paliwa. Jeśli wtryskiwacze są niesprawne, nie będą w stanie odpowiednio spalić paliwa. Może to być wynikiem niskiej kompresji w cylindrach lub uszkodzonego lub wadliwego pierścienia tłokowego. Zwiększenie ciśnienia lub dodanie pompy paliwowej może pomóc zmniejszyć ilość wytwarzanego dymu.
Czarny dym jest częstym objawem silnika wysokoprężnego, ale może być oznaką poważniejszego problemu. Sam dym jest mieszaniną częściowo spalonych cząsteczek węglowodorów i cząsteczek węgla. Gdy cząsteczki te nie zostaną spalone przez katalizator, uwalniają się do rury wydechowej i do atmosfery, tworząc niebieską mgiełkę.
Niebieski dym nie jest ograniczony do oleju napędowego, ale może być również wytwarzany przez silnik benzynowy. W rzeczywistości jest to powszechny problem w niektórych starszych modelach. Nawet zwykły środek do czyszczenia płukania może zminimalizować ten efekt. Zazwyczaj jednak można spodziewać się niebieskiego dymu, gdy silnik pracuje w strefie wysokich temperatur lub w sytuacji, gdy oleju jest zbyt dużo.
Biały dym to kolejny typowy problem. Niektórzy uważają, że silnik Diesla nigdy nie będzie produkował dymu, ale tak nie jest. Chociaż diesle nie produkują tak dużo dymu jak silnik benzynowy, jego ilość jest większa. Podczas rozruchu zimnego silnika, silnik Diesla będzie palił się do momentu, aż wewnętrzna temperatura cylindra osiągnie odpowiedni poziom. Biały pióropusz będzie się wtedy oczyszczał podczas procesu rozgrzewania.
Innym objawem jest niebieski dym, który jest wynikiem spalania oleju w cylindrach. Winowajcą mogą być również uszczelki trzonków zaworów silnika. Te uszczelki będą wyciekać olej do cylindrów, powodując dym.
Wreszcie, zatkany filtr powietrza może również powodować biały dym. Ponieważ powietrze nie jest odpowiednio filtrowane, przechodzi przez silnik, a płyn chłodzący silnik może również przyczynić się do białego dymu. Również zatkany wtryskiwacz paliwa może powodować biały dym. Dodanie aftermarketowego katalizatora paliwa przed spalaniem może również pomóc w zapobieganiu temu.
Pozbycie się dymu z silników Diesla jest ważnym elementem utrzymania wydajności silnika. Dzięki temu można zaoszczędzić pieniądze i zmniejszyć ryzyko kosztownych napraw w przyszłości. Jeśli jednak okaże się, że nadal nie możesz pozbyć się dymu, być może nadszedł czas na wymianę części. Istnieje kilka opcji, w tym wymiana silnika lub filtra powietrza.